walau sehebat mne pon kita... walau setinggi mne pon kita belajar... walau besar mne pon kejayaan kita.... tanpa restu dan doa ibubapa kita... cm kehidupan kita tiada keberkatan......

Followers

Para Tetamu

Wednesday, 2 November 2011

PERGHHH!!!..MANISNYA MADU NI….



Adalah seorang hamba Allah ni,dia pergilah bersiar2 kt dalam hutan..tetibe dia terdengar bunyi..bunyi aaaaummmmm!.Bunyi suara harimau yang kelaparan dan hanya menunggu mansanya saja.
Jadi,si hamba Allah ni pun lari menyelamatkan diri apabila dikejar harimau tersebut..Hamba Allah ni punya la takut hingga lari lintang pukang dan sempat juga dia berdoa selamatkan dia daripada dibaham oleh harimau tu..
Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya..Dan  demi menyelamatkan diri,Hamba Allah ini terjun ke dalam perigi tersebut..Perigi tu ada tali dan timba….Hamba Allah ni pun berpaut pada tali tu tapi tali itu terlalu pendek .Jadi,hamba Allah td bergantungan di tengah2 perigi..
Manakala harimau td menunggunya di mulut perigi..Hamba Allah ni bertambah kalut dan takut apabila didapati ade dua ekor buaya di dalam perigi tersebut…Apalah nasib,sudah jatuh ditimpa tangga..Lagilah takut la hamba Allah ini..Atas ada harimau bawah ada buaya..Semakin risau dan takut..
Sedang dia berfikir mencari jalan keluar tetibe muncul seekor tikus putih dari celah2 dinding perigi..Tikus tu naik ke atas mengikut tali di mana hamba Allah tu bergayut..Sampai kat atas,tikus tu pulak gigit tali tu..Cis,kurang ajar punyer tikus!Aduyai…camne nie??
Lepas tu keluar pula seekor tikus hitam-naik mengikut tali tadi.Cit!Cit!Cit!..Sampai kat atas ,tikus t upon gigit tali itu jugak..Cis,lagi satu!...Camne nak buat nie??Habislah jd mangsa buaya…Hamba Allah tu berfikir kalau naik atas kena makan dek harimau..Kalau tunggu tali putus kompem jatuh bawah kene makan dek buaya pulak..Cam ne nie??
Sedang Hamba Allah tu fikir camna nak selamatkan diri,terdengar pula bunyi..uuuuuuuuuu!Bunyi lebah bawa madu..Hamba Allah pon mendongak ke langit,melihat lebah2 membawa madu..Setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut hamba Allah tu….
Punyalah nikmat..Hamba Allah tu berkata”Fuhhh manisnya madu nie..Tak pernah kurasa manis seperti ni..Sedapnya..subhanallah,sungguh sedap nie!”…
Kerana setitik madu tadi hamba Allah tu lupa pada harimau yang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah…
Kalau korang semua nak tahu,hamba Allah tu adalah kita semua…Harimau yang mengejar tu adalah maut kita..Ajal sentiasa mengejar kita!So,beringat2lah k…Dua ekor buaya itu adalah malaikat munkar dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti..
Tali temapat hamba Allah bergayut tadi adalah hayat kita..Kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita,dan kalau panjang talinya pendeklah umur kita…
Tikus hitam dan putih tu pulak adalah dunia kita siang dan malam yang sentiasa menhakis umur kita..Kan tikus tadikan gigit tali tempat hamba Allah bergayut tadi…
Madu…madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba Allah tu tadi adalah umpama nimat dunia..Bayangkan hanya setitik madu saja,hamba Allah tu lupa pada harimau dan buaya..Macam kita jugalah…bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah..Waktu susah pandai pula berdoa minta pertolongan daripada Allah…
Begitulah cerita yang boleh Zul kaitkan dengan kehidupan kita sekarang nie..Janganlah kita lupa pada pada yang SATU…JAGA DIRI HIASI PERIBADI AGAR MENJADI INSAN SEJATI!..

Post a Comment

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...